Sokszor hallom, hogy az a jó weboldal amelyikre több ezer link mutat. Ez sajnos már régen nem igaz. Amikor az internet hajnalán a linkmennyiség alapú értékelést kitalálták, még érdekes volt az elképzelés. Adott egy weboldal, amelyiken érdekes cikkek, bejegyzések és tanulmányok vannak. Az egyetemeken és a tudományos világban már régen szokás volt, hogy ha valaki hivatkozott egy szakcikkre akkor megadta a forrását azaz azt, hogy honnan származik az az idézet amire hivatkozott. Ha valamit komoly emberek, és tekintélyes professzorok is idéznek, az egy értékes és hiteles tartalom. A linkek hasonlóan épültek fel. Ha valaki publikált egy szakmai tartalmat, vagy érdekes írást, magyarázatot, akkor mellékelte a linkeket, hogy az idézetei, vagy a fejtegetései milyen eredeti forrásokra épülnek, és ezeket a linkeket megosztotta, hogy mindenki el tudja olvasni a forrást is akit érdekel. A hiteles publikálás mindig adott forrást is, hiszen ez támasztja alá, hogy nem a saját fejből kipattanó vélekedés, vagy netán trollkodás van egy elképzelés vagy fejtegetés mögött, hanem tényleges tudományos munka.

Google keresője
A Google keresője 2002-ben.

A linkerő ebből az elvből táplálkozik. Ha egy tudományos írásra sok link mutat, többek között neves szaktekintélyektől, iskoláktól, egyetemektől akkor az az írás jó eséllyel hiteles volt és értékes. A sok link ezeket erősítette meg. A kezdeti keresők ezeket a linkeket derítették fel a weboldalakon, és utána a teljes webes tartalom az egymásra mutató linkekből épült fel. Elindult a robot egy linken amelyik egy weboldalra mutatott, majd erről a weboldalról újabb linkek mutattak más weboldalakra, és így tovább. Ezen az alapon az interneten lévő tartalom jelentős részét fel tudták dolgozni. Egy weboldalra minél több link mutatott az annál erősebb értéket kapott, egy weboldal minél több írást, cikket tartalmazott, sok sok rámutató linkkel, annál erősebbnek és értékesebbnek gondolták. A kezdeti keresők találat visszaadása link és tartalom mennyiség alapú volt, amelyik bizonyos szempontból jó is volt, hiszen ha valaki valamit keresett, jó eséllyel belefutott a legnagyobb weboldalakba amelyik foglalkozott a témával. Azonban az ember ha rájön bizonyos logikai paraméterekre akkor elkezd velük játszani, befolyásolja őket, netán vissza is él velük.

Mi a link?

A link egy hivatkozás más tartalomra. A link egy aktív elem amelyik segítségével a látogatót irányíthatjuk. A linkre kattintva elirányíthatjuk ugyanis más weboldalakra, megjeleníthetünk tartalmi elemeket, képeket, videót, és lefuttathatunk különböző kattintásra elinduló scripteket. A link tehát egy olyan potenciális elem amelyik vonzza az ügyeskedőket és a trükközőket.

A link tartalma nagyon fontos a keresők szempontjából. A kereső vizsgálja, hogy a linknek mi a acélja, mit csinál, és hova visz illetve mekkora az ereje.

A hiteles és magas értékű weboldalakról más oldalakra mutató linknek nagy ereje van. Amelyik oldalra mutat az magasabb értéket képvisel a keresők szemében. Ilyen magas értékű weboldalak az egyetemi, katonai, állami weboldalak, minden olyan honlap és weboldal amelyik mögött komoly és hiteles szervezet áll. Az ilyen linkek szinte megfizethetetlenek, és aki ilyen linket kapott, az utána komoly előrelépést élvezhetett a keresőktől, hiszen előre került a találati listán. Az előre kerülés oka az, hogy amelyik weboldalt ilyen magas értékű és hiteles weboldalakról linkelik, akkor valószínűleg a rajta lévő tartalom is erős és hiteles.

A természetes linképülés is jobb volt régen, hiszen ha megjelent egy érdekes írás akkor azt sokan linkelték a saját honlapjukról így adva értékes információkat a saját látogatóiknak.

Az ügyeskedők ezeket a lehetőségeket használták ki, a saját céljaikra. Először főként közösségi oldalakon és nyílt fórumokon kezdődött el a spamelésnek nevezett módszer amikor a fórumban helyeznek el érdekes linkeket amelyekre sokan rákattintanak. A módszer alapja, hogy érdekes szövegeket linkeltek, ezzel csalták rá a gyanútlan felhasználókat a spam oldalakra. Néha manapság is látom ezt a módszert, csak megszelidítve: „Nem fogod kitalálni, hogy ki van a képen” vagy „Ettől a lánytól szakadt be az internet” vagy „Soha nem láttál még ennyire szépet” stb.

A lelkes tömeg pedig bőszen kattintgatott és élvezte a kíváncsiságra épülő linkeket, amelyek mögött vagy volt valós és érdekes tartalom, vagy nem.

A linkgyűjtés is beindult, linkcsere alapon, ha te linkeled a weboldalam én is linkelem a tiédet, vagy kitettek egy képet egy sejtelmes pozitúrában lévő nőről, és beindult a kattintgatás. A linkcserék során előfordult, hogy harminc-negyven link is mutatott egy másik weboldalra illetve vissza is, a linkcserék következtében a robotok is csak pattogtak egyik weboldalról a másikra, majd vissza.

Ha valakinek volt 2-300 weboldala, akkor ezeket összelinkelte, kulcsszavakat írva a link szövegbe, és ezeket a linkeket az oldalsávban illetve a weboldalak alján a láblécben elhelyezve. Ezek a linkek azután kiválóan működtek, ezek voltak a kulcsszavas linkek. Nagyon sokszor az ilyen módon felépített weboldal birodalmak busás profitot hoztak készítőiknek, mindenféle különösebb erőfeszítés és hozzáadott érték nélkül.

Miért káros ez a módszer? Nézzünk egy példát:

Egy kitalált offshore cég beszerez öt tonna vazelint, és egy tonna megmaradt testápoló krémet. A menedzser kitalálja, hogy ezt kár lenne kukába dobni, ezért csinálnak belőle egy új „aranyér krémet” amelyik 90%-os hatásfokkal szünteti meg az aranyeret. Sajnos az aranyér olyan gyakori, és olyan súlyos panaszokat okoz, hogy aki ebben szenved, mindent kipróbál, hogy a panaszait enyhítse.

A krémnek adnak egy márkát, elnevezik „Green Sun” aranyér kenőcsnek, amelyiktől határozottan elmúlik bárkinek az aranyere öt nap alatt. Ezután felépítik a weboldalakat, híres emberekről szereznek fotókat, és interjúkat adnak ezeknek az embereknek a szájába, ugyanis ezek az emberek a weboldalakon beszámolnak róla, hogy mennyire jó ez az új szer. Persze szerencsétleneknek fogalmuk sincs, hogy kik élnek vissza a nevükkel. A weboldalakra ezután millió backlinket építettek, más weboldalakról, fórumokról, és a Facebookról, Pinterestről, Twiterről, stb. A munkát az zárta le, hogy ezekre a weboldalakra kamu fórumokat is feltettek, ahol kamu emberek nyilatkoztak róla, hogy mennyire jó ez a krém, gyorsan megkapták, minden rendben volt a rendelésnél, és a krém tökéletes. Aki olvassa a weboldalt természetesen azt hiszi, hogy ez a „Green Sun” egy csodaszer, és hiába kerül több tízezer forintba, megveszi…

Egy tipikus lehúzós, hazug weboldal. Mindegyik link ugyanoda mutat, hamis facebook profil, stb. Értehetlen, hogy lehet fent háborítatlanul a weben…

Ahogy látjuk készen van a kamu krém, a kamu brand és a kamu weboldalak is, és boldog boldogtalan nekiáll rendelni a vazelinből és testápolóból kotyvasztott kamu krémet, amit természetesen horror áron lehet csak megvásárolni. Az ilyen cégek azután hiába ígérnek 100%-os pénz visszafizetési garanciát, soha senki nem fog visszakapni semmit. Ha pedig a hatóság nekiáll kutatni, a weboldalakat bedöntik, a cég megszűnik, és eltűnik minden. Ugye láthatjuk, hogy ez a módszer rendkívül káros a weben, mert egyrészt megtéveszti és átveri a betegeket, jelentős összeggel károsítva meg őket, másrészt olyan technológiákat alkalmaz, amelyik a valóban értékes és hasznos termékeket is hiteltelenné teszi. Az már csak hab a tortán, hogy a Google minden további nélkül Adwords lehetőséget ad ezeknek az oldalaknak, és a hamis termékeiket eladhatják a gyanútlan vásárlóknak… A keresők természetesen folyamatosan kutatják a módszereket amellyel a trükközőket ki lehet iktatni, azonban ahogy lezárnak egy rést, úgy keletkezik három másik. Azonban az elmúlt évek gyakorlata azt mutatja, hogy a sok trükközés miatt a linkek és a linkerő sohasem lesznek már a régiek, és a backlink fogalmát és értékét  teljesen át kell értelmezni. (folytatjuk…)