Mi a keresőopimalizálás célja?

A keresőoptimalizálással az a célunk, hogy a Google keresőjébe beírt ránk nézve releváns kulcsszavakra a Google a mi oldalunkon szereplő tartalmat adja vissza mint találatot az első között. Ehhez jó pár feltételnek kell teljesülnie. Ezek egyik legfontosabb feltétele, hogy rendelkeznünk kell azzal a tartalommal amit keresnek. Ezt hívják releváns tartalomnak. Ha rendelkezünk releváns tartalommal, és a látogató megtalálja ezt a tartalmat a Google találat visszaadásában, és rákattint a tartalomra akkor részben teljesült a keresőoptimalizálás célja.

Részben teljesült, azaz még nem teljesen, hiszen a keresőoptimalizálás végcélja, hogy a látogató a weboldalunkat megtalálja, és azon keresztül megvásárolja a termékünket, vagy szolgáltatásunkat és létrejöjjön a konverzió, azaz a végcél. Ha az általunk várt konverzió létrejön, és működik, akkor beszélhetünk teljesen eredményes keresőoptimalizálásról. Ez a valódi végcél, és nem az, hogy elsők legyünk a helyezésben.

A konverzió nem mindig egyértelmű. Ha például a látogató ránk talál a keresőből és böngészi is a weboldalunkat, viszont a konverzió nem jön létre, akkor meg kell keresni, hogy mi a konverzió kihagyásának az oka?

Bizalmi index. Megbízhatom benned?

Ez sajnos nem jár automatikusan. Nézzünk egy példát. Gipsz Jakab nevű szobafestő készít egy weboldalt, ahol csodálatos írásokban áradozik a gyönyörű és frissen festett falak és lakások előnyeiről, és méltatja a kedves ügyfeleket, valamint kiváló cikkeket készít a külföldi szobafestő divatirányzatokról és trendi falakról. Sok látogatót is vonz az oldal, olvasgatják a tartalmat is, azonban megrendelés nincs, még árajánlatot sem kér senki. Mi lehet az oka?

A konverziót ki kell érdemelni!

Az ok nagyon egyszerű, nincs bizalom az oldallal kapcsolatban. Nincs fénykép a festőről, nincsenek fent referencia munkák, nem lehet látni a szépen elvégzett munkát, márpedig mindenki olyan mesterrel szeretne dolgoztatni, aki szépen és megbízhatóan dolgozik. Egyetlen ember sem akar úgy megbízni egy festőt az elvégzendő munkával, hogy nála derüljön ki munka közben, hogy a festője valódi végzettsége kazánkovács, alkoholista, és épp nincs hol laknia. Nem akar az ember rizikót vállalni, ezért egy arcnélküli és referencia nélküli embertől nem fog árajánlatot kérni. Nincs bizalma hozzá. Nem jó a bizalmi index. A probléma ebben az esetben az, hogy a weboldal tulajdonosa bár rendelkezik weboldallal amelyik (hála a webmesternek) jó helyezésben is van, azonban ahhoz, hogy az oldalból munkája is legyen, olyan információkat is kell biztosítania, amelyek meghozzák a látogatók bizalmát. Ha valós ajánlások vannak az oldalon, néhány valóban kvalifikált valós személytől, (cégtulajdonos, orvos, tanár, ismert ember, stb.) az elképesztően meg tudja dobni az oldal bizalmi indexét. Ha pedig beszámolók, és leírások is vannak valódi elvégzett munkákról, akkor a látogatók bizalma felélénkül, és be fog indulni a konverzió. Jönni fognak a megrendelések, és az árajánlatkérő levelek.

Érdekes tapasztalat, hogy Magyarországon ha egy fórumban egy vadidegen személy jó értékelést ad egy vadidegen személy munkájáról, szolgáltatásáról, akkor elkezdünk bízni az illetőben. Egy fórumban megbízható költöztetőt kerestek, és a „Cinege” nicknevű user ajánlott egy költöztető céget amelyik már dolgozott neki. Ezt az ajánlást a másik névtelen felhasználó (aki nem ismerte személyesen a „Cinege” nicknevű usert) el is fogadta, és már árajánlatot is kért tőlük. Elképesztő. De a bizalmi index így működik. Elég volt egy ismeretlen ember ajánlása és egy weboldal, és már is készen volt a konverzió, ami után keletkezett egy valós megrendelés.  

A fentieket azért írtam le, mert van egy vonal ahol a webmesternek véget ér a hatásköre, és elkezdődik a weboldal tulajdonosának a területe. Bármilyen szépen összerakott csili-vili weboldal sem hozza meg azt a hatást, ami akkor keletkezik, ha a felhasználó böngészi a referenciákat a szépen összerakott munkákról és közben elkezd bizseregni a szíve, hogy ilyen neki is KELL és AKAR dolgoztatni ezzel az emberrel. Ezért fontos a bizalmi index, mivel ilyenkor még a kedvező ár sem annyira fontos, hiszen inkább fizet az ember egy kicsivel többet, de csinálják meg a munkát normálisan, és nyugodtan merje a dolgozó szakembert otthagyni a lakásban egyedül. Ezt a bizalmat nem lehet leprogramozni, hanem ezt ki kell érdemelni. Jó munkával, referenciákkal, ajánlásokkal.

Manipuláció a bizalommal…

Autómentő oldalakon találkoztam nyilvánvalóan kamu referenciákkal amikor Zs. Edina Butapesti lakos ír ajánlást az autómentő munkáról, fénykép nélkül. Nyilvánvaló kamu. Megbízható egy ilyen ember? Elég baj, hogy az oldal tulajdonosa annyi fáradtságot sem vesz, hogy valós személyektől kérjen valós ajánlásokat, aláírással. Miért nem? Hát azért mert nem ért hozzá, mert nem tudja, hogy mennyire fontos (pedig az) és nem gondolja, hogy a weboldala szempontjából mennyire jó lenne. Ja igen, és ráadásul még dolgozni is kell vele… Pedig ha szerezne jó ajánlásokat jó munkával, akkor megnőne az oldal bizalmi indexe, és szárnyalhatna a weboldala, jönnének a megrendelések (és a konverzió). Ehelyett ő mit csinál? Lekattintgatja a konkurencia adwords reklámait és dühöng, hogy nincs munka, milyen sok a kontár a piacon, illetve ha mégis van munka akkor mélyen lehúzza a Kedves Ügyfelet…

A bizalmi indexnek és a konverziónak tehát meghatározó szerepe van a weboldal felépítése során, de a webmesternek muszáj az oldal tulajdonosával megértetnie, hogy a bizalmat neki is építenie kell, különben hiába van elöl a weboldal, nem lesz belőle bevétel, csak esetleg sok-sok látogató. Ha pedig nem online múzeumot szeretnénk üzemeltetni, hanem eredményes weboldalt amelyik bevételt hoz, akkor neki kell állni építeni, és kialakítani a bizalmat, hogy a látogatók elhiggyék, hogy a megoldás mi vagyunk az ő problémáikra.

Mi van ha már megvan a bizalmi index?

Ha megvan a bizalmi index, az nagyon jó a weboldal tulajdonosának, mert lesz további megrendelése, és egyre több referencia munkája illetve ajánlása, amelyek további megrendeléseket hoznak. Nagyon jó a webmesterének, mert a tulajdonos fizetni tudja az oldal fenntartását, és az esetleges fejlesztéseket. És végezetül jó a Googlenak is, hiszen az adott témakörben olyan találatot tud adni (ajánlani) amelyet a látogatók is szeretnek és értékelnek. Gyakorlatilag ez volt a Google célja amikor a bizalmi index algoritmusát megalkotta. Az algoritmus illetve függvény több száz összetevős rutin amelynek mérési eredményei az Analytics eszköztárban kísérhető figyelemmel.

A bizalom felépítése olyan egyszerű mint felhúzni egy vályogházat. Van néhány összetevő amelyeket ha megfelelő sorrendben elvégez valaki akkor megkapja az elvárt eredményt. A bizalmi index olyan erős, hogy ha gyengébb is az oldal motorja illetve tartalma de a bizalmi index magas, akkor előrébb kerülhet mint a több millió forintért összerakott hiperszuper weboldal, amelyiknek nincs referenciája és ajánlása.

Szeretünk bizalmat építeni, hiszen a konverziót nekünk is az elégedett ügyfelek jó visszajelzései fogják meghozni. Ha tehát Önnek is szüksége van a szakszerű segítségre, hogy weboldala meghozza a várva várt konverziót, akkor forduljon hozzánk bizalommal.